org.nr. 822 712 622

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

©2019 by CrossFit Crywolf. Proudly created with Wix.com

HVA ER CROSSFIT?

CrossFit er en treningsmetode med konstant varierte, funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet.

''Konstant variert'' - Kropp og nervesystemet utfordres på hver økt, og dette gjør at kroppen alltid får nye utfordringer og vil fortsette å skape resultater, isteden for at man faller inn i en rutine hvor man ikke får den progresjonen man ønsker. Dette gir en sterk og allsidig, veltrent kropp.

''Funksjonelle bevegelser'' - Dette betyr at vi gjør øvelser og arbeid som er naturlig for kroppen, som f.eks. å sette seg ned, å løfte noe opp fra bakken, å skyve, å trekke osv. Det å bli sterkere og mer utholdende innen disse bevegelsene vil gjøre hverdagslige ting lettere. Med et økt fitnessnivå blir ikke bare hverdagslige ting enklere, prestasjonen vil også øke i flere sporter. CrossFit handler om å øke sitt fitnessnivå uavhengig hvor man begynner.

 

''Høy intensitet'' - Betyr mer arbeid utført på kortere tid, og øker dermed effekten av treningen. Høy intensitet er veldig positivt for produksjonen av de hormonene i kroppen vår som styrer alt fra forbrenning til muskelvekst, og økning av styrke.

Kondisjon

Kondisjon er en treningstilstand eller utholdenhet, og en måling på evnen til å utføre langvarig fysisk arbeid.

 

Kondisjonen bestemmes av hjertets evne til å pumpe blod ut til de arbeidende muskler og av musklenes evne til å forbrenne det tilførte oksygenet.

Bevegelighet - Hurtighet

Bevegelighet blir ofte definert som evnen til å skape bevegelsesutslag i ledd og leddkjeder. Bevegelighetstrening defineres som trening som tar sikte på å øke eller vedlikeholde denne evnen.​
 

Hurtighet er musklenes evne til å skape størst mulig akslerasjon. Hurtighet foregår på fire ulike nivåer: reaksjon, akselerasjon, maksimal hurtighet og utholdende hurtighet.

Styrketrening

Styrketrening er trening som har som mål å øke muskelstyrken.​
 

Styrke styres av muskelens tykkelse og lengde, fibertype, nervesystemets aktivering og kontroll av muskulaturen.
 

Styrketrening kan gi andre positive helseeffekter enn styrke og større muskelmasse.

 

Treningsformen har vist å ha positiv innvirkning på hjerte- og karfunksjon, blodsukkerregulering, vektkontroll, beintetthet, depresjon og angst.